De toekomst van online dating

De toekomst van online dating: wat staat de single nog te wachten?

Dat het goed gaat met online daten is een feit. De datingsites schieten als paddestoelen uit de grond en het einde is voorlopig nog niet in zicht. Internet dating is het stadium van de op de zolderkamer gemaakte sites voorbij. Datingsites worden gerund door grote bedrijven met soms tientallen medewerkers.

Om bestaande klanten te houden en om nieuwe klanten aan te trekken, zullen datingsites hun diensten steeds verder gaan uitbreiden. Datingsites zullen zich gaan specialiseren, de sites zullen interactiever worden en de onderlinge concurrentie zal groter worden. Ook mobiele datingsites zullen we steeds vaker gaan zien.

Niche markten

Doordat datingsites steeds groter worden, zien gebruikers door de bomen het bos niet meer. Hoe vind je op een grote datingsite met pakweg 300.000 actieve leden jouw perfecte partner? Een oplossing is om een kleinere datingsite te gebruiken die zich richt op één speciale groep. Op zo’n niche datingsite vind je alleen singles uit een bepaalde leeftijdsgroep, met een bepaald opleidingsniveau of met een bepaalde achtergrond. Een succesvol voorbeeld is de website Farmdate.nl. Deze website richt zich speciaal op boeren die op zoek zijn naar een partner. Uiteraard zijn ook mensen die zelf een date willen met een boer hier welkom. Farmdate.nl heeft een zeer actief ledenbestand en organiseert sinds kort ook feesten voor hun leden.

Een ander voorbeeld is de website Radha.nl. In principe is deze site alleen bestemd voor hindoestaanse singles. Hoewel de opzet van de website simpel is, heeft de site veel actieve leden.
Het zal niet lang meer duren voordat ook de grote datingsites zich zullen gaan richten op niche markten. De voordelen zijn evident:

  • gebruikers zullen meer gelijkgestemden vinden, waardoor ze loyaler zullen zijn
  • de marketing en communicatie kunnen worden afgestemd op de specifieke doelgroep adverteerders zijn makkelijker te vinden omdat de doelgroep duidelijk is afgebakend

Overnames

Enige tijd geleden nam het Australische RVSP de datingsite OneHello over. Met de overname wilde RVSP de Europese datingmarkt gaan veroveren. RVSP liet al weten dat ze een andere overname niet uitsluit. RSVP is bereid de komende jaren 100 miljoen euro in de Europese markt te investeren. Lexa werd al overgenomen door Meetic, een grote datingbedrijf van Franse origine.
Relatieplanet kocht al de website Iwannadate, waarvan Skyradio aandeelhouder was. Lexa lanceerde een Duitse website, binnenkort gevolgd door een site voor de Franse markt. En Match4me en Relatieplanet verwachten allebei binnenkort met een Engelstalige site te komen.

De komende tijd zullen we zien dat er nog veel meer overnames zullen komen. De markt voor internet dating zal zich gaan internationaliseren. Grote bedrijven zullen de sites met gemiddeld succes opslokken.

Beursgang

Door de enorme groei van de datingmarkt en de komst van nieuwe diensten als video dating moeten datingsites investeren in meer serverruimte en meer bandbreedte. De grote sommen geld die gepaard gaan met zulke investeringen zullen sommige sites financieren met een beursgang. Datingbedrijf Meetic ging enige tijd geleden de Franse beurs op.

Mobiel

Het aantal gebruikers van mobiel internet in Nederland stijgt snel en een doorbraak is onvermijdelijk. Er zullen nieuwe datingconcepten ontstaan speciaal voor de mobiele telefoon. Deze zijn leuk, snel en makkelijk te gebruiken onderweg. Daarnaast gaan bestaande datingsites mobiele versies van hun eigen site aanbieden. De eerste experimenten hiermee zijn al begonnen.

Datingsites zijn al lang niet meer hetzelfde als vijf jaar geleden. In de toekomst komen er meer mobiele datingsites, en zal het aantal niches toenemen.

© Start2Date: onafhankelijke gids voor online dating